راهکار های فعال کردن نیمکره راست کودکان و والدین با روش های...

راهکار های فعال کردن نیمکره راست کودکان و والدین با روش های نوین دنیا

2050
0
اشتراک‌گذاری
كار در خانه براي فعال كردن نيمكره راست

روش‌های سرگرم‌کننده و خلاقانه

در سال۱۹۸۱ راجر اسپری ”  یک دانشمند در زمینه نوروسایکولوژی اهل ایالات متحده آمریکا ” برای کشف عملکرد اختصاصی نیمکره های مغز موفق  به دریافت جایزه نوبل شد. بعد از اسپری افراد دیگری برای تقویت و بهره گیری بیشتر از این توانایی های مغز مطالعاتی انجام دادن که پروفسور ماکتو شیچیدا یکی از آنها  بود. در مدارس شیچیدا برای تقویت حس تصویر سازی و تجسم نیمکره راست مغز تمریناتی در نظر گرفته شده است و تمام این تمرینات برای فعال ساختن نیمکره راست و استفاده از مهارت تجسم در ذهن است.

اگر به مطالبي كه به خاطر سپرده ايد نگاهي بيندازيد مي بينيد اكثر آنها را با تصوير به ذهن سپرده ايد .مانند شعرهاي كتاب فارسي ابتدايي (صد دانه ياقوت يا باز باران با ترانه) و يا مطالب درسي، كتاب هاي رمان … يك تصوير برجسته در ذهن شما نقش مي بندد كه به خاطر آوردن آن برايتان آسان مي شود. كليد اصلي تمرينات بالا بردن دقت شخص در تصوير سازي و تجسم تصوير در ذهن است تا تصوير ايجاد شده با جزئيات بيشتري به خاطر سپرده شود. هدف آموزش خواندن و رياضي … نيست هدف تمرين دادن ذهن است . در اصل اين عناوين به خاطر جذب والدين به اين موسسات و محصولاتشان بوده و درآمد هنگفتي برايشان به ارمغان آورده است. مراكز آموزش نيمكره راست به صورت خصوصي بوده و مبلغ زيادي بابت شهريه دريافت مي كنند و كودكاني كه به اين مراكز مي روند مانند بقيه دانش آموزان براي تحصيل به مدارس معمولي فرستاده مي شوند .

در اینجا برخی از متدهایی که در مراکز آموزش نیمکره راست در دنیا ، مورد استفاده قرار می گیرد ، به تفضیل شرح داده می شود:

 ۱- تجسم تصوير در ذهن :

تجسم تصوير در ذهن فعالیتي است که به آموزش توانایی تصویربرداری نيمكره راست مغز کمک می کند.توانایی نيمكره راست مغز برای ایجاد تصاویر واضح و روشن در ذهن پایه و اساس بسیاری ازتوانايي هاي آن مي باشد، مانند: توانايي خواندن سريع ، داشتن حافظه ی تصويري، توانايي  انجام محاسبات پيچيده با سرعت زياد و ادراك فراحسي ESP ، و غیره .

بازیهای تخیلی کودکان ۰ تا ۶ ماهه

۱)      به جای خرس ها و عروسک ها و حتی تصویرها هم صحبت کنید

۲)      بازی دالی موشک

۳)      وقتی سرش را بالا نگه داشت او را روی توپ بزرگ پلاستیکی به شکم قرار دهید و وانمود کنید که مثلا ماهی است

۴)      کلاه خنده دار به سر کنید و ادای شخصیت های بامزه را دربیاورد

۵)      یکی از دستانتان را زیر سینه کودک و دست دیگری را لای پاهای او قرار دهید و او را در امنیت کامل نگه دارید و او را به عقب و جلو حرکت دهید و نقش نوزاد را حال پرواز را برایش انجام دهید . او را به ارامی حرکت دهید و صدای هواپیما در اورید

۶)      از عروسک هایی که دست داخل ان میرود( عروسکهای نمایش) استفاده کنید.

بازیهای تخیلی کودکانی که میتوانند چهار دست و پا راه روند ( ۶ تا ۱۲ )

۱)      اسباب بازیها یا حیوانات پلاستیکی را در ظرفهایی پنهان کنید و سپس از کودک بخواهید انها را پیدا کند . وقتی که حیوانات را پیدا کرد به جای انها حرف بزنید و به اصطلاح انها را صداگذاری کنید

۲)      نزدیک کودک یک سطل یا سبد قرار دهید و اسباب بازیها یا مکعب های کوچکی را در ان قرار دهید . به او نشان دهید که چگونه انها را رها میکنید تا در داخل سطل بیفتند

۳)      از عروسکهای روسی یا وسایل اشپزخانه ای که چند اندازه دارند استفاده کنید و به کودک نشان دهید که چطور انواع کوچکتر در داخل انواع بزرگتر قرار میگیرد

۴)      کودک شما را زیاد میبیند که در حال صحبت کردن با تلفن هستید پس میتوان این کار را به بخشی از بازیهایتان تبدیل کنید . ابتدا با یک تلفن اسباب بازی و بعدها با یک تلفن واقعی با او مکالمات ساختگی انجام دهید

۵)      روی یک پتو در روی چمن یا باغچه بنشینید و چند اسباب بازی و مقداری هم غذا با خود ببرید . میتوانید کودکتان را که نقش میزبان را بازی میکند تماشا کنید یا در بازی به او ملحق شوید

۶)      چند عدد ظرف یا سطل به کودک بدهید و کیفیت اجسامی را که قرار است در انها قرار دهد مشخص کنید . ابتدا چند عدد از انها را خودتان داخل سطل ها یا ظرفها قرار دهید و نحوه بازی را به او یاد دهید تظاهر کنید که اجسامی که در سطلها قرار میگیرند چیزهای واقعی از جمله قطعات میوه هستند

۷)      بچه ها عاشق تقلید هستند و پرستاری از شما هنگام بیماری مثال خوبی است . محیط مناسب ایجاد کنید تا کودک از یکی از عروسکهایش پرستاری کند تا حال او خوب شود یا موهایتان را شانه کنند

۸)      جلسه ای برای بازی با اب برای کودک ترتیب دهید و تعدادی لیوان و فنجان اماده کنید که هر کدام کمی اب داشته باشند . به او نشان دهید که چگونه میتوان اب را از یکی از ظرفها به دیگری ریخت و تظاهر کرد که ابشاری در حال فروریختن است . اگر کاری هست که شما به طور منظم انجام میدهید سعی کنید تجهیزات لازم را برای کودک فراهم کنید تا در ان مواقع همان کاری را انجام دهد که شما مشغولش هستید

۹) فعالیت حرف زدن به جای حیوانات و اسباب بازی ها را گسترش دهید و رابطه ی پیچیده تر با نوزادتان خرسش عروسکش و هر چیز دیگری ایجاد کنی و سعی کنید تا جایی که میتوانید این بازی خیالی را ادامه دهید

بازیهای تخیلی کودکانی که میتوانند راه بروند: ( ۱۲ – ۲۴)

۱) یک جعبه دائمی برای لباسهای کودکتان ایجاد کنید و داخلش تعداد زیادی لباس  کلاه و نقاب غیر عادی قرار دهید . وقتی که کودک تمایل داشت به او اجازه دهید هر کدام را که میخواهد و اندازه اش است به تن کند.

بگذارید برايتان توضیح دهدکه این لباسهای کیست و چه کسی انها را میپوشد

۲) برای کودکتان یک میهمانی ترتیب دهید که خودتان و او در ان حضور دارید . به نوبت با هم یا با اسباب بازی های بزرگتر اشنا شوید

۳) وقتی در حال درست کردن غذا برای خانواده هستید از کودک بخواهید یکی از غذاهای خیالی مورد علاقه خود مانند ماکارونی را درست کرده و از خانواده بخواهید قبل از خوردن غذای شما ابتدا غذای خیالی را بخورند

۴) هر روز یک حیوان را برای ان روز انتخاب کنید و تظاهر کنید که شما مادر ان حیوان و فرزندتان خود حیوان است و این بازی را تا جایی که کودکتان تمایل دارد ادامه دهید

۵) پتوی خاصی را انتخاب کنید و در بازی قایم شدن به او بپیوندید . وقتی کودک پتو را روی سرش میکشد از جلو چشم شما پنهان میشود

۶) جعبه ای داشته باشید که اشیای خیالی مثل هواپیما ماشین سیاره فضایی و غیره را در ان قرار دهید

۷) از بالشتها و کوسنهایی که در اختیار دارید کوهی بسازید و به کودک خود بگوئید که او فرمانروای کوه است و از او بخواهید از ان بالا رفته ..

۸)  احتمالا بچه ها شما و همسرتان را در حال استفاده از کامپیوتر میبیندد پس از تقلید از شما در استفاده از کامپیوتر یا لب تاب لذت میبرند . سعی کنید انها در کتاب خواندن هم از شما تقلید کنند

بازیهای تخیلی کودکان ۲ تا ۴ سال

با استفاده از وسايل بازيهاي تخيلي انجام دهيد

به طور مثال مي توان از اسباب بازي هايي كه براي شغل هاي مختلف طراحي شده استفاده كرد و نقش دكتر- آتش نشان-پليس … را ايفا كرد

-يا مثلا با يك كلاه و شنل پادشاه شد

بازیهای تخیلی کودکان ۴ سال به بالا

فعاليت ۱- از بچه بخواهيد كه چشم هاش را ببندد و سناريويي كه برايش تعريف مي كنيد را تصور كند- مي توانيد راجب هر چيزي صحبت كنيد

به طور مثال بگوييد: به سمت گلخانه بزرگ خانم … مي ري – درهاي شيشه اي بزرگ را باز مي كني و وارد مي شي – مي توني ببيني خانم … با لبخند به استقبالت مياد؟ تو را به داخل گلخانه مي بره – گلخانه پر از گل هاي رنگارنگ – به سمت گلدان هاي گل رز مي رويد – بوي  گلهاي رز را حس مي كني ؟…

در Wink program  اين فعاليت با نام سوار بر قاليچه سحر آميز انجام می گیرد.

فعاليت ۲- براي انجام اين فعاليت شما نياز به كارت هاي تصويري داريد- يك تصوير روي يه تكه مقوا رنگي بچسبانيد و يه نقطه در مركز به عنوان نقطه كانوني تصوير قرار دهيد

از كودك به خواهيد به مرکز تصویر براي مدت ده ثانیه خیره شود و سپس چشمان خود را ببند . از او بپرسيد كه می توانددر ذهن خود آنرا ببيند. او باید  قادر به دیدن یک تصویر واضح و روشنی از موضوع  در ذهن خود باشد
در زير يه عكس براي انجام اين تمرين مي بينيد

تجسم با كارت نارنجي

از صفحه نارنجي با ابعاد ۸در ۸ استفاده كنيد و بروي آيه دايره آبي رنگ به قطر ۲ ساني متر بچسبانيد.

۲- فلش کارت های خواندن

هدف از نشان دادن فلش كارت ها چیست؟

۱٫نيمكره راست مغز مانند یک کتابخانه است که شما می توانید از اطلاعات ذخیره شده در آن برای آينده استفاده كنيد. دوران کودکی  یک دوره زمانی است که مي توان به آساني اطلاعات را وارد اين كتابخانه كرد . برای اطمینان از آن که اطلاعات در نيمكره راست مغز ذخیره می شود، لازم است كارت ها را به سرعت نمايش دهيد. هنگامی که نيمكره چپ مغزکار می کند ،نيمكره راست مغز  نمی تواند عمل كند. از آنجا که نيمكره چپ مغز آهسته تر عمل می کند، برای جذب اطلاعات جدید نیاز به زمان  است. هنگامی که شما با سرعت بالا در حال نمايش دادن اطلاعات هستيد نيمكره چپ مغز آنرا حس مي كند ، اما اطلاعات از نيمكره چپ مغز عبور كرده و نيمكره راست مغز جذب آنرا بر عهده می گیرد.
۲٫ -نشان دادن سريع فلش كارت ها همانند ورزشي براي نيمكره راست مغز است همانطور كه  کار کردن یک عضله آنرا قوی تر مي كند،انجام این فعالیت ها نیز به ورزیده شدن مغز کمک می کند.
۳٫ نمایش فلش كارت ها به عملكرد تصويري نيمكره راست مغز نیزكمك مي كند.

چند تا كارت مي توان در روز به کودک نشان داد؟

تا زمانی  کودک شما هنوز براي ديدن كارت ها علاقه مند است. اگر آموزش را از  یک سالگي شروع می کنید ،  به طور متوسط ​​۶۰ كارت در روز که حدودا یک دقیقه نشان دادن آنها به كودك طول مي كشد . در کتاب  Shichida، تاکید کرده که کمیت  از کیفیت با اهمیت تر است. مدرسان   Shichida به پدر و مادر ها  توصیه مي كنند كه فلش کارت ها  بیش از ۳ بار به بچه ها نشان داده نشود زيرا كار كردن با كارت هاي مشابه براي چند بار كودك را خسته مي كند. مشكل  این فعالیت ها ، وقت گير بودن  درست كردن فلش کارت ها ست. مثلا براي درست كردن يه سري از فلش كارت هايي كه نمايش آنها يك دقيقه طول مي كشد بايد ساعتها وقت بگذاريد. بنابراین توصیه میکنم از منابع فلش کارت  آماده شده  استفاده كنيد و با چيزهايي كه خريدين مطالب خودتون را كامل كنيد است .مي توانيد براي كودكانتان كتاب بخوانيد و مطالبي كه تو كتابها هست را برايشان به صورت فلش كارت نمايش دهيد – به طور مثال براي موضوع “زمان” مي توانيد فلش كارت هاي روز،شب،ماه ،خورشيد، ساعت آنالوگ، ساعت دیجیتال، ساعت شني، فصل ها، پاییز، زمستان، بهار ، تابستان و… را به صورت كارت نمايش دهيد.

کلمات و یا تصاویر؟

 در Heguru، معتقد هستن، جلب توجه كودك با تصاوير آسان تر است . Doman مي گويد  اگر شما می خواهید به یک کودک نحوه ی خواندن را ياد دهيد ، لازم است كلمه و تصوير را به كودك نشان دهيد. به عنوان مثال، ابتدا كارت کلمه “ماشین” و به دنبال آن یک عکس از یک ماشین خوب است، اما  كارت عکسي از یک ماشین با کلمه “ماشین” که زیر آن نوشته شده است توصیه نمی شود
داشتن هر دو كارت كلمه و عكس مهم است، كارت كلمه براي آموزش خواندن كامل كلمه و كارت عكس براي آموزش تصوير لازم است .

در زير روش شيچيدا براي خواندن فلش كارت ها توضيح داده مي شود

الف)عملکرد خودکار با سرعت بالا-(بازیهای سرعتی))

پروفسور شیچیدا معتقد است که عملکرد  پردازش خودکار دلیل خوب یاد گرفتن زبان خارجی توسط کودکان را به خوبی شرح میدهد.زیرا کودکان توسط عملکرد خودکار با سرعت بالا که مربوط به قسمت راست مغز است زبان خارجی را فرا میگیرند.علاوه بر این با استفاده از این قابلیت مغز میتوان خواندن را به  کودکان آموزش داد۰

مرحله اول :جمع آوری اطلاعات

تعداد زيادي از عکسها و کلمات از مجموعه های مختلف مانند: انواع حیوانات اهلی و وحشی دریایی و….انواع گیاهان و گلها-لوازم خانه-لوازم شغلهای مختلف و…….و مفاهیمی مانندرنگ(قرمز ،ابی،سبز)شکلها(دایره -مربع-مثلث و….)اندازه ها…..اعداد…….مکانها……ترتیب…..زمان را تهيه كنيد و روي كارتهايي به سايز آ۵ چاپ كنيد-براي كودكان بالاي يكسال مي توان از كامپيوتر و برنامه پورپينت استفاده كرد و اسلايدها را آماده نمود

در سايتbrillbaby ثبت نام كنيد و از قسمت فروم بخش دانلودهاي مجاني مي توانيد اسلايد دانلود كنيد-توجه كنيد اسلايدها به صورت پاورپينت و پي دي اف مي باشد بسته به نياز خود از اين سايت دانلود كنيد

نكته در مورد اسلايدها:مثلا هنگام آموزش رنگها استفاده از كلمات و عكسهايي مثل سيب قرمز-موز زرد جالبتر مي تواند باشددر مورد اشكال نشان دادن ماه گرد يا پنجره مستعطيلي –در مورد مفاهيم نشان دادن دو تا شئ مثل دو تا مداد و مقايسه اينكه اين بزرگتر از ديگريستو يا مفاهيم دور و نزديك را با اشكلي كه در دور و نزديك هستن نمايش دهيم

مرحله دوم:دسته بندی اطلاعات

حالا مجموعه های فوق را به صورت ده تا ده تا دسته بندی میکنیم-ممكن است دسته هايي ۱۵ تايي يا ۸ تايي هم داشته باشيم مهم نيست – اين عدد ۱۰ براي داشتن دستهاي يك اندازه در نظر گرفته شده است- حالا تعدادي از اين دسته ها را در  دسته ايي بزرگتر كه شامل ۱۰۰ تا كارت است قرار دهيد- توجه كنيد در اين دسته بزرگتر از هر مجموعه يك دسته باشد. هر دسته ۱۰۰ تايي را با نام يك روز مشخص مي كنيم.مثلا روز ۱٫

– در ابتداي كار با ۱۰۰ تا كارت شروع مي كنيم و به تدريج تعداد را بالا مي بريم اما توجه مي كنيم كودك خسته نشود-مي توان تا ۱۰۰۰ تا كارت را به كودك نمايش داد.

– به كودك مي گوييم مي خواهيم خواندن را شروع كنيم-روز يك را برمي داريم (اگه به صورت كارت باشد) و يا پورپينت را باز كرده و روز ۱ را اجرا مي كنيم-سرعت فلش زدن ما بايد زير يك ثانيه باشد-زمانبندي با برنامه پورپينت خيلي آسان است.

– كارت ها را از عقب به جلو بياوريد. در سه روز متوالي (پيشنهاد مي شود سه روز متوالي روزي يكبار كارتها نمايش داده شود) يك سري كارت را به كودك نشان داد.توجه داشته باشيد هيچ كارتي را در آن هنگام دوباره تكرار نكنيد.اين كار را براي تمام دستها تكرار كرده تا تمام كارتها به كودك نمايش داده شود

– كودكان بين ۲- ۳ سال معمولا بازيگوش هستن و جلب توجه آنها سختر مي باشد مي توان كارتهاي مربوط به يك روز را به دو قسمت كرد و با فاصله يك استراحت كوتاه نمايش داد تا كودك خسته نگردد.

مرحله سوم : نمایش کلمات در قالب تصاویر

براي كودكان زير دو سال توصيه مي شود فقط از تصاوير استفاده كنيم .و براي رفتن به مراحل بعد صبر كنيم كودك وارد سه سالگي شود

-در ابتداي هر مجموعه نام آن مجموعه را مي گوييم به عنوان مثال مي گوييم”حيوانات اهلي” بعد ۱۰ تا كارت از حيوانات اهلي را نمايش مي دهيم  و نام آنها را بلند مي خوانيم.سپس مي گوييم –رنگ ها  و ۱۰ تا كارت مختلف از رنگها را نمايش مي دهيم.

-براي راحتي كار مي توان اسم عكسها را در پشت كارت ها نوشت تا در هنگام كارت زدن به راحتي بخوانيد

مرحله چهارم : نمایش کلمات در قالب تصویر و نوشته

این مرحله پس از مرحله سوم قابل اجراست. در این مرحله هر دسته شامل ۲۰ فلش کارت است .بدین معنا که پس از هر تصویر اسم آن را هم نمایش میدهیم .ما باید پس از نمایش هر عکس و پس از نمایش اسم ان کلمه را بلند تکرار کنیم.میتوانیم سه روز متوالي تكرار كنيم.

مرحله پنجم : نمایش کلمات بدون تصاویر

این مرحله پس از اتمام مرحله دوم قابل اجراست و در ان زمان از مجموعه کلماتی که تا حالا نمایش داده ایم فقط بخش نوشتاری ان را به همراه خواندن ان با صدای بلند نمایش میدهیم.

مرحله ششم : نمایش جملات عکس دار

تعدادی جمله را از قبل اماده میکنیم. هر کلمه از این جمله ۳ تا ۴ کلمه ای را جداگانه در یک برگه مینویسم.ممکن است بعضی کلمات در جمله را کودک ندیده باشد ولی مهم نیست.یکی از کلمات جمله را حذف کرده به جای ان عکس میگذاریم.مانند قبل حین نمایش جمله، ان را با صدای بلند میخوانیم. کم کم تعداد کلمات جمله را زیاد میکنیم.

مرحله هفتم : نمایش جملات بدون تصاویر

این مرحله پس از اتمام مرحله هفتم قابل اجراست. در این بخش عکس ها را از جمله حذف میکنیم و به جای ان کلمه مربوطه را میگذاریم.
از كودك خود بخواهيد كارت نارنجي را در سي سانتي متري خود نگه دارد و سي ثانيه به آن نگاه كند حال چشمان خود را ببند. در اين زمان كودك تصوير را در جلو خود مي بيند.در ابتدا ممكن است شكل را درست نبيند-يا دايره وسط را به رنگ نارنجي ببيند بعد از مدتي توانايي ديدن درست شكل را پيدا مي كند.بعد از اين مرحله از كودك بخواهيد در ذهن خود جاي دايره را با شئي ديگر عوض كند و آن شئ را در ذهن خود حركت دهد-مثلا يه مثلث يا يه سيب به جاي دايره آبي قرار دهد.

در آموزش و پرورش نيمكره راست مغز ، ایجاد ارتباط بین حافظه فعالیت مهمي برای توسعه عملکرد حافظه تصویری نيمكره راست مغز است. کودکان از طریق تصور كردن (تجسم عكس در ذهن) و ارتباط  بين عکس ها با یک داستان خلاق منحصر به فرد ، نيمكره راست مغز خود را تمرين مي دهند

راه های مختلفی براي معرفي اين فعاليت  به كودكان وجود دارد . یک راه انجام فعالیت حافظه ارتباط دهنده با روشي بنام  “داستان احمقانه ”  است. بخاطر استفاده از داستان به عنوان ابزاري كه مي تواند با جزئيات مطالب را پرورش دهد ايده بسيار خوبي براي اين نوع فعاليت است.در اين روش داستان بارها و بارها تكرار مي شود كه بهترين راه براي تمرين حافظه ارتباط دهنده است.

زمانيكه داستان نقل مي گردد تصاوير براي تاكيد بيشتر نمايش داده ميشود. به عنوان مثال، شما کارت های A، B، C، D، E  را داريد. آنچه شما  انجام مي  دهید این است  یک داستان  تعريف كنيد كه در آن A به B و سپس B به C، C بهD و D به E ارتباط داده شود.

 شما مي توانيد كارت ها را خودتان درست كنيد و يا اگر دوست داريد از كارتهاي تاروت استفاده كنيد.اين فعاليت كمك مي كند كه كودك شما يك ليست طولاني از چيزهاي مختلف را براحتي به خاطر بسپارد.

حافظه ارتباط دهنده به كودك شما براي رشد عملكرد هاي نيمكره راست مغز كمك مي كند از جمله :

• خلاقیت
• تصور كردن(تجسم تصوير در ذهن)
• عملكرد حافظه تصويري

۳- حافظه ارتباط دهنده :

نحوه انجام  فعاليت حافظه ارتباط دهنده:

۱- شما مي توانيد ۱۰۰ تا كارت (مقدار كارت به حوصله كودك و ميزارن توجه او بستگي دارد مي توان از تعداد كمتر شروع كرد و به تدريج افزايش داد) مختلف و متنوع از هر گروه و طبقه بندي كه مي خواهيد انتخاب كنيد و داستاني براي اين ۱۰۰ تا كارت تعريف كنيد – داستان را ياد داشت كنيد و يا بر روي نوار ضبط كنيد تا موقع گفتن آن به كودك فراموش نكنيد يا هر دفعه مجبور به گفتن نباشيد

۲-داستان را با صدا بلند براي كودك بگوييد- همزمان با خواندن كلمه كارت مورد نظر را نمايش دهيد

۳-بعد از اتمام داستان يكبار تمام كارتها را فلش زده و بخوانيد

·         به عنوان مثال داستاني براي ۴۰ تا كارت تعريف مي كنيم و هر روز داستان را از اول تا آخر همراه با نشان دادن كارت ها تعريف مي كنيم سپس تمام كارتها را فلش زده و نامشان را بلند مي گوييم- حال  متناسب با سن كودك تعدادي كارت برداشته و ادامه مراحل را انجام مي دهيم- اين فعاليت مي تواند هر روز به مدت يك هفته با تكرار يك داستان تمام كارت ها را از كودك بپرسيد يا هفته اي يكبار اين برنامه را انجام دهيد كه به عبارتي ماهي يك داستان داريم-بعد از پرسيدن تمام كارتها مي توان با تعدادي كارت جديد و يا همان كارتها با يك داستان جديد دوباره فعاليت را انجام بديم.

·      کودکان ۲و ۳ ساله

۴- در این مرحله –لازم است دو سری کارت داشته باشید،یک سری جلوی کودک و دیگریپیش خودتان– اولین دسته  از کارتها(برای ۲ ساله ها ۶ کارت،۳ ساله ها ۱۰ کارت ) را انتخاب کرده،یکی یکی اسم آنها را می خوانیم و از کودک می خواهیم که از فلش کارتهای مقابلش پیدا کند  و به ترتیب در کنار هم بچیند(هر جا که نتوانست نصف کارت خودتون را نشان میدهید ،باز هم نتوانست همه کارت را نشان می دهیم.)

۵٫از فلش کارتهای کودک یکی یکی اسمش را گفته ، به پشت بر می گردانیم .در اینجا هم  ترتیب چیدن کارتها به پشت مهم است

حالا از کودک می خواهیم تا کارتها را به ترتیب به یاد بیاورد یا اسم برخی از فلش کارتها را گفته ،از او می خواهیم به یاد بیاورد که کدام فلش کارت موردنظر است..هر جا که نتوانست نصف کارت خودتون را نشان میدهید ،باز هم نتوانست همه کارت را نشان میدهیم.(بین ۱۰ کارت،پرسیدن ۷ کارت، و بین ۶ کارت ،۴ عدد کافی است.)

روز بعد همه مراحل مجددا تکرار میشود با این تفاوت که از مرحله ۴ ،دسته کارت بعدی (۷-۱۲ یا ۱۱-۲۰ ) را می چینیم.

کودکان ۴ ساله

تا مرحله ۳ انجام میدهیم.

سپس از کودک می خواهید تصاویر را به ترتیب به یاد بیاورد.هر جایی که نتوانست بدون اینکه چیزی بگوییم،نیمی از کارت را نشان میدهیم تا به یاد بیاورد،اگر باز هم نتوانست تمام کارت . اگر باز نتوانست اسمش را می گوییم.

روز اول تا کارت  شماره ۱۰ این کار را می کنیم.روز بعد از کارت ۱ تا ۲۰ و ………….

.کودکان ۵ ساله

دیگر عکس ها را از هم جدا نمی کنیم  در یک جدول  در کنار هم ،موقعی که داستان را می خوانیم به عکس مورد نظر اشاره می کنیم.

پس از اتمام داستان  یک دور فقط کلمات را با اشاره انگشتان  می خوانیم.

 سپس جدول خالی  از  عکسها را در اختیارش قرار داده و می خواهیم که به یاد بیاورد هر کدام از خانه ها چه بوده است.(نیازی به داشتن عکس توسط کودک  نیست)

کودکان زیر ۲ سال:

داستان را با ۳ تا ۶ کارت بسازید.و به کودک نشان دهید.

با مقوا برای فلش کارتها، در درست کنید .آنها را روی زمین قرار داده و درها را قرار داده تا تصویر مشخص نباشد.

سپس به کودک می گوییم”بیا تا …………….را پیدا کنیم.یکی یکی در می زنیم تا به تصویر مورد نظر برسیم.

این داستان را ۳ تا ۴ روز تکرار کنید.

نکته:

۱٫داستان را پشت فلش کارتها را بنویسید تا موقع فلش زدن دچار مشکل نشوید.

۲٫ لازم نیست کودک داستان را بتواند بگوید.

همچنین بخوانید : ضریب‌هوشی حاصل ساختار مغز یا اندازه آن و آشنایی با ۱۰ بازی بی سر و صدای آپارتمانی

حافظه ارتباط دهنده رندم random linking memory

براي كودكان بزرگتر (بالاي ۴ سال) مي توانيديه سري از كارتها را برداريد و برايشان با كمك كودك يك داستان نقل كنيد و روز بعد كارتها را بر زده  داستاني ديگر بسازيد. .به اين فعاليت حافظه ارتباط دهنده رندم random linking memory مي گويند. در مدارس Heguru معتقدند هر دو روش براي حافظه ارتباط دهنده بايد اجرا شود زيرا هر كدام نيمكره راست مغز را به نحوي متفاوت پرورش مي دهند.

۴- ماندالا ها

فعالیت ماندالا آموزش توانایی تصورکردن (تجسم تصوير در ذهن) نیمکره راست مغز است به خاطر اینکه در این فعالیت یک تصویر لحظه ای از طرح اصلی گرفته می شود و کودک از روی تصویری که در مغزش دارد طرح خود را می کشیده. در Heguru، والدین معمولا طرح سیاه و سفید را رسم کرده و بچه ها آنرا رنگ می کنند. اين فعاليت براي كودكان سه سال به بالا قابل اجراست.

نحوه به كار گيري كارتهاي ماندالا در كلاس شيچيدا
طرح رنگ شده ماندالای را به مدت ۱۰ ثانیه به کودک نشان دهید

از كودك بخواهيد چشمان خود را به مدت ده ثانيه ببندد و تصوير را تجسم كند- از بپرسيد آيا قادرست تصوير مورد نظر را ببيند. حال ماندالايي بيرنگ مشابه را در اختيار كودك قرار هيد تا رنگ كنيد


از کودکتان بخواهید که رنگ های خوانده شده را علامت بزند – فقط یک خط برای نشان دادن رنگ مشاهده شده کفایت میکند. بعد از بررسی و مقایسه با ماندالای اصلی کودک می تواند به عنوان یک فعالیت رنگ آمیزی طرح سیاه و سفید ماندالا را رنگ کند

بخش دوم این تمرین برای بچه های بزرگتر در نظر گرفته شده است. به بچه خود را یک ورق سفید کاغذ و مداد رنگی بدهید. طرح ماندالا را سه بار به مدت ۱۰ ثانیه در هر بار نشان دهید، و سپس آنرا پنهان کنید . از فرزندتان بخواهید الگوی ماندالای مورد نظر را بکشد و رنگ کند . الگوی اصلی ماندالا را نشان دهيد و با ماندالایی که فرزند شما کشیده است مقایسه کنید.

بخش سوم براي كودكان بالاي هفت سال و يا خود شماست – طرح ماندالاي رنگ شده را بر روي ديوار روبروي كودك نصب كنيد از او بخواهيد به مدت ۵ ثانيه به مركز تصوير نگاه كند-سپس چشمان خود را ببندد و تا جايي كه مي تواند تصوير را در ذهن خود نگه دارد.

۵- تانگرام

TANGERAM یا معمای چینی در این بازی معما عبارت است از گرفتن هفت شکل هندسی خاص ، به نام تانس tans ، که باید در کنار هم چیده شود و  اشکال مختلفی را پدید آورد البته  با استفاده از تمام قطعات. در مدارس با روش Heguru  ،ایجاد یک شکل  با استفاده از tangrams یا  iroita  توسط کودک یکی از فعالیت اصلی می باشد.

شما می توانید خطوط را روی مقوا کشیده و آنرا برش دهید و با استفاده از خلاقیت خود شکلهای جالبی بسازید و یا یک تانگرام آماده را بخرید. (براي كودكان بالاي ۴ سال)

یا می توانید از قطعات پازل های موجود در بازار که برای کودکان است استفاده کنید. و اجازه بدهید کودکتان از خلاقیت خودش بهره ببرد.(براي كودكان بالاي سه سال)

۶- حافظه فضایی

این فعالیت مناسب برای کودکان سه سال به بالاست.

برای انجام این فعالیت به صورت زیر عمل کنید:

·         از شكل ها ي  لينك زير دو سري پرينت بگيريد ( مي توانيد از كارتهاي آماده در بازار استفاده كنين يا با برچسب هاي متنوع در بازار كارت درست كنين)

·         شكلها را برش دهيد

·         ۴ تا شكل را روي يه صفحه به ترتيب دلخواه قرار دهيد ( مي توانيد روي صفحه قاب های کوچکی براي قرار دادن كارتها در نظر بگيريد كه به راحتي بتوان كارتها را روي صفحه قرار داد)

·         صفحه چيده شده را به مدت ۱۰ ثانيه به كودك نشان دهيد وبعد آنرا پنهان كنيد

·         به كودك يه صفحه خالي با همان كارتها بدهيد (فقط كارتهايي كه روي صفحه چيده ايد را به كودك بدهيد و ما بقي را پيش خود نگه داريد)

·         حال از كودك بخواهيد كه بهمان ترتيبي كه عكسها را ديده روي صفحه مقابل خودش كارتها را بچيند

·         وقتي  انجام داد با صفحه خودتان مقايسه كنيد

·         اينكار را با شكلهاي مختلف تكرار كنيد

 این فعالیت را با  ۴ شکل و یک صفحه ۲ × ۲  شروع کنید. با افزایش تعداد شکلهای صفحه  به ۳ × ۳، ۴ × ۴، ۵ × ۵، و غیره فعالیت را سخت تر نمایید.
این فعالیت آموزش به توانایی تصویربرداری نیمکره راست مغز و حافظه تصویری  کمک می کند

۷- بازیهای فرا حسی

حواس پنج گانه نيمكره  راست مغز در ارتباط با  به حواس پنجگانه نيمكره چپ مغز  بینایی، لامسه، شنوایی، چشایی و بویایی مي باشند.. Shichida این حواس را  ESP يا ادراك فراحسي مي نامند. این مفهوم براساس  تئوری که سلول ها پرتو امواج انرژی و تشعشعات موج محیط زیست را از طریق تابع رزونانس دریافت مي كنند بنا شده است. توانایی های ESP  عبارتند از: لمس كردن )حدس زدن با لمس كردن) ، اطلاع قبلی  ( پیش بینی حوادث) ، بصیرت  )دیدن پنهان( و تله پاتی )ارتباط ذهنی). و کلید راه يافتن به ادراك فراحسي يا  ESP  تجسم تصوير در ذهن است.
۷ بازي براي حواس نيمكره راست مغز طراحي شده كه عبارتند از:

بازيهاي مربوط به اين بخش براي كودكان سه سال به بالا قابل انجام مي باشد.

۱ ) اندیشه خوانی

۲) غیب بینی

۳) با دست خواندن

۴) پیش اگاهی

۵ ) حس شنوايي

۶ ) حس بويايي

۷) حس چشايي

الف) استفاده از کارت حیوانات برای بازی

می توانیم از دو سری کارت های پنج تایی یکی برای کودک و سری دیگر برای مادر اماده کنیم . که شامل حیواناتی مثل خرس / زرافه / اهو / پاندا / فیل باشد

دانلود كارت حيوانات

حالا پنج کارت کودک را در یک ردیف مقابل کودک میچینیم و کارتهای مادر را برعکس به پشت در یک ردیف قرار میدهیم . مادر یکی از کارت ها ی خود را طوری که کودک کارت را نبیند در دست خود نگه میدارد و برای اینکه تصویر در ذهنش نقش ببندد به ان خیره میشود و از کودک میخوایهم که از بین پنج کارتی که مقابلش است کارتی که شبیه کارت مادر هست را انتخاب کند

ب) بازی حدس زدن انچه در ذهن دیگران است

مادر و کودک مقابل هم مینشینند و از کودک میخواهد که انچه در ذهن مادر است را حدس بزند .در ابتدا از كودك بپرسيد كه به شكلي فكر مي كنيد.بعد از رنگ آنرا بپرسيد به تدريج با كسب مهارت وارد جزئيات شويد و جزئيات را بپرسيد.حتي مي توانيد بو و مزه آنرا نيز سوال كنيد.

ج) گل یا پوچ

۲) غیب بینی

الف) بازی تشخیص دادن کارت ها

چهار کارت عکس دار یا کارت بازی را به طرف پشت روبه روی کودکمان می چینیم و از کودک می خواهیم بدون اینکه نگاه كند كارتي را كه مادر به ان اشاره میکند را حدس بزند

ب) بازی تشخیص انچه در جعبه است

از پنج توپ به رنگهای مختلف استفاده میکنیم و یکی از انها را داخل جعبه ای قرار داده و از کودک میخواهیم بدون اینکه توپ را لمس کند و به ان دست بزند رنگ توپ را حدس بزند

ج)پيدا كردن كارتهاي مشابه

همه کارتها را به پشت بر میگردانیم و هر کسی میتواند دو تا از انها بردارد هر کس شبیه هم را برداشت برای خودش کارت را میگیرد و در اخر هر کس کارت بیشتری برداشت یعنی متشابه های بیشتری را پیدا کرد برنده است

د) بازی با چشمان بسته ( پس از انجام ۱۰۰ در صد درست قسمتهای الف و ب )

چشمان كودك را ببنديد و شئي را مقابل ائو قرار دهيد از كودك بخواهيد بدون لمس كردن شئي آنرا حدس بزند.

و)بازي يافتن مادر ( پس از انجام ۱۰۰ در صد درست قسمت د )

چشمان كودك را ببنديد و موقعيت خود را تغيير دهيد از كودك خود بخواهيد شما  را پيدا كند.

۳) با دست خواندن

الف) بازی حدس زدن رنگ توپ

در یک جعبه مقوایی که بسته است یک سوراخ گرد ایجاد میکنیم به اندازه ای که دست کودک وارد آن بشود توپهای رنگی را درون جعبه میریزیم و از کودک میخواهیم دستش را داخل جعبه کند و توپي را بيرون بياورد.قبل از خارج كردن توپ از جعبه رنگ آنرا از كودك بپرسيد.

ب) بازی با کارت

ده عدد کارت را که به پشت هستند را مقابل کودک میگذاریم و از او میخواهیم یکی یکی انها را لمس کند و آنها را حدس بزند میتوانید از کارتهای حیوانات استفاده کنید

ج) بازی حدس زدن انچه روز کاغذ نوشته شده است

يكي از حروف الفبا را روي كاغذ بنويسيد و آنرا بالا بگيرد و كاغذ را به كودك بدهيد و از او بخواهيد بدون ديدن كاغذ آنرا بخواند.

۴) پیش اگاهی

الف) بازی حدس زدن اب و هوا

ب) حدس زدن کارت های بازی

از کودک بخواهید تا ترتیب پنج کارت را در روز اینده حدس بزند و این پیش بینی را یاد داشت کنید سپس روز بعد کارتها را بر بزنيد و یکی یکیروبروي كودك بچينيد و ببنید ایا ترتیب قرار گیری کارتها با انچه کودک حدس زده یکی است یا خیر؟

نکته :

حتما از کودک خودتان بپرسید که چگونه چيزی را تشخیص داد :

در این زمان کودک تصاویر نقش بسته در ذهنش را به وضوح میبیند

اهمیت اموزش حواس پنج گانه ی مغز راست

کودک شما در صورتی میتواند از قابلیت پیش اگاهی استفاده کند که ما این توانایی را توسط تخیل و تجسم تقویت کنیم

داشتن توانایی چه مزیتهایی برای کودک دارد؟ به عنوان مثال کودک با داشتن این استعداد میتواند حادثه ی بدی را قبل از وقوع حدس بزند و از ان اجتناب کند  همچنین در مسائل تجاری مقوله ای بسیار مهم حساب میشود

براي سنجش ادراك فراحسي از كارتهاي زنر استفاده مي كنندكه با سرچ در اينترنت مراحل و نحوه امتياز دهي آن را مي توانيد بيابيد و يا  فايل پي دي اف  را دانلود نماييد.

براي كودكان به روش زير عمل كنيد.

دو سري از كارتهاي زنر تهيه كنيد و يك سري را در اختيار كودك قرارداده و سري ديگر مقابل او به پشت بچينيد .حال از كودك بخواهيد كارت مشابه كارتي كه پشت شده است را زير آن بچيند.در آخر كارتها را برگردانيد.

كارتهاي زنر را از اينجا دانلود كنيد.

۸- حافظه عددی

شناخت اعداد در Heguru،  یک مقدار از اشیاء کوچک، به عنوان مثال دکمه ها،  بر روی زمین پراکنده می کنند  برای یک لحظه کوتاه کودک آنرا مشاهده می کند و بعد آن را با  یک کارت می پوشانند . از بچه ها خواسته می شود با استفاده از قدرت فوق العاده چشم خود تعداد را تشخیص دهند.

یکی از اولین درس ها در برنامه ریاضی Doman آموزش مقادیر با نشان دادن کارتهای نقطه قرمز به  کودک  است. بچه ها توانایی منحصر به فرد برای درک مقدار دارند. اگر شما یک کارت با ۵۹ نقطه بر روی آن به نوزاد نشان دهید ، بدون نیاز به شمارش او می داند که ۵۹ نقطه وجود دارد. اکثر افراد بالغ باید به صورت فیزیکی بشمارند تا بفهمند ۵۹ نقطه روی کارت هست .Doman می گوید که کودکان این توانایی   را با بزرگ تر شدن از دست میدهند ، مگر اینکه به فرزند خود برای حفظ این توانایی کمک کنید.
برای تقویت این توانایی می توانید برنامه ۶۳ روز ریاضی شیچیدا را با کودک خود تمرین کنید

برنامه ۶۳ روزه رياضي به روش شيچيدا( مناسب براي نوزاد تازه متولد شده تا سن ۶ سالگي )

مراحل سه گانه موفقيت آموزش ۶۳ روزه رياضي

۱-دادن پاسخ صحيح  به بازي كداميك

۲-توانايي ديدن و نوشتن پاسخ ها با استفاده از نيروي تصور

۳-توانايي برقراري ارتباط با نيمكره چپ مغز

نكات قابل توجه در اجراي برنامه:

       هدف این برنامه این نیست که کودکان معنای اعداد یا معادله را بفهمند.

۱-   اين برنامه براي نوزاد تازه متولد شده تا قبل از شش سال مناسب است

۲-   این برنامه یک دوره ۶۳ روزه است ،که باید در ۳تا ۴ دوره (۶۳ روزه)  تکرار شود-در پايان سه يا چهار دوره تماريني مشخص شده است كه براي كودكان بالاي ۳ سال مي باشد-اگر كودك شما به سن سه سال نرسده از تمارين زير سه سال استفاده كنين

۳-   لازم است قبل از هر بار نمایش،تمرینهای تنفسی و توپ انرژی را انجام دهید  و با در آغوش گرفتن او و بیان جملات محبت آمیز ،نیمکره راست را آماده در یافت کنید.

۴-   لازم است تا عددها با صداي رسا ،شاد و بلند خوانده شود

۵-   توجه داشته باشید که هنگام خواندن معادلات ،پرانتزها و دیگر علایم نیز باید خوانده شوند مثلا :

۶-   (۱+۲)*۳=۹ می گوییم :”پرانتز باز ۱ به علاوه (با) ۲ پرانتز بسته ضربدر(در)۳ مساویست با(میشه) ۹

۷-   از هر لفظی که برای علایم استفاده می کنید در طول برنامه نباید تغییر کند.

۸-   اگر بین روزهای آموزشی بیش از ۷ روز فاصله افتاد،باید به روز اول در اولین دوره برگردید.

۹-   بعد از هر دوره ۶۳ روزه (حداکثر  ۳ماه ) ،استراحت یک ماهه به کودکتان بدهید

۱۰-                      برنامه هر روز نباید بیش از یک بار نمایش داده شود.

۱۱-                      .توجه داشته باشید که از ابتدای گام ۱ تا پایان گام ۷ نباید کودک شما عدد یا فرمولی را ببیند،بلکه فرمولها و اعداد برای او خوانده می شود و جواب فرمولها به صورت نقطه نمایش داده می شود و در حین نمایش نقاط آن را نیز باید برای کودکتان بخوانید.

در حالیکه در گام ۸ کودک برای اولین بار دوره اعداد را می بیند و در گام ۹ فرمولها را به صورت عددی می بینداما همچنان جواب را به صورت نقطه نمایش می دهید.

۱۲-                      به هيچ وجه برنامه روز قبل را براي اطمينان از اينكه كودك ديده يا نه تكرار نكنيد

۱۳-                      زماني را براي آموزش انتخاب كنيد كه كودكتان سير ،خوش خلق و سرحال باشد

۱۴-                      نكته بسيار مهم فزرند شما از طريق تله پاتي مي تواند افكار شما را دريافت كند-پس هر گاه از روند پيشرفت ناراضي هستيد و مكررا جوابها را اشتباه پاسخ مي گويد هيچگاه باور خود را نسبت به كودك نابغه خود ا دست ندهيد

۱۵-                      مسائله بسيار مهم اگر پس از دوره ۶۳ روزه تمرين هاي نوشتني را رها كنيد۰به مرور كودكتان توانايي قواي نيمكره راست در ديدن جواب مسائله را از دست خواهد داد-چرا كه بخشي از مغز كه دو نيمكره را به هم متصل مي كند با انجام تمارين زياد و نوشتن تقويت مي شود

۱۶-                      فراموش نكنيد كه هر از گاهي از كودك خود در حين انجام تمارين فيلم بگيريد

۱۷-                      به توانایی کودک خود اطمینان داشته باشید.عجله نکنید.افکار منفی شما به کودکتان منتقل میشود و موجب توقف رشد و شکوفایی مغز راست کودکتان میگردد.

۱۸-                      به موقعیت کودک خود توجه کنید و انعطاف پذیر باشید.اگر متوجه شدیدکودکتان به برنامه بی علاقه است.در حین انجام ان کمی ا ستراحت کنید.حتی اگر کودکتان نمیخواهد به برنامه ادامه دهد ناراحت نشوید زیرا ممکن است در اینده به پیشرفتی بالاتر از میزان تعیین شده دست یابد.

۱۹-                      تعریف و تمجید از کودک بسیار حائز اهمیت است.

۲۰-                      قبل از شروع تمرین مقابل آیینه با خود تمرین کنید(مدت زمان نشان دادن هر کارت فقط ۰٫۵-۱   ثانیه است(

۲۱-                      برای کودکان شیر خوار بهترین زمان ،زمانی است که کودک در حال شیر خوردن است.

۹- خواندن
اگر واژه ها، گفتار و زبان  مربوط به نیمکره سمت چپ مغز است ، پس آیا نباید خواندن فعالیت مغز چپ باشد؟ خوب، این چیزی است که من تصور می کردم، اما ظاهرا خواندن به عنوان یکی از فعالیت های مغز راست برای تمرین در منزل است که والدین باید برا ی فرزندان خود انجام دهند. در مدارس Shichida از والدین خواسته می شود حداقل ۳ کتاب در روز برای کودک بخوانند.همچنین توصیه شده است کتابهایی با موضوعات مختلف برای کودک انتخاب گردد.خواندن کتاب باعث فعال شدن قوه تخیل کودک می شود.

در نتیجه :هر چقدر که می توانید برای کودک خود کتاب بخوانید و هر چقدر امکان دارد موضوعات متنوع تری را انتخاب کنید.خواندن كتاب مي تواند از همان ماههاي اول زندگي كودك يا هنگامي كه هنوز جنين است شروع شود.

۱۰- سودوکو

جدول اعدادی است که امروزه یکی از سرگرمی‌های رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار می‌آید.

برای انجام این بازی با کودک می توانبد به جای اعداد از دکمه های رنگی،کارت های کوچک با شکل عروسک،حبوبات  و… استفاده کنید.

–          بر روی یک صقحه سفید جدولی با ۴ جدول کوچک ۲*۲ بکشید.

–          ۱۶ تا دکمه رنگی  از ۴ نوع انتخاب کنبد-از هر نوع ۴ تا

–           چند خانه ازجدول را با مهره ها پر کنید و از کودک بخواهید باقی خانه ها را با رعایت دو قانون زیر بچیند:

•      قانون اول: در هر سطر جدول از هر شکل فقط یکبار استفاده شود

•      قانون دوم: در هر ستون جدول از هر شکل فقط یکبار استفاده شود

۱۱- تمرينات چشمي :

هدف از تمرینات چشمی:

– بهبود حرکات کره چشم
– گسترش میدان دید
-افزایش توانایی خواندن در یک نگاه

تمرينات چشمي ،يادگيري سريع را بهبود مي بخشد.منطقه ديد چشم را گسترش مي دهد و مي توانيد در يك نگاه گستره بيشتري را ببينيد.معمولا چشم اشياء اي كه در مركز ديد قرار گرفته را بهتر مي بيند و اشيائي كه در گوشه ها قرار دارند را تار مي بيند.با كمك سه نوع حركت مي توان قدرت ديد كودكان را افزايش داد.

چشم شش عضله دارد:

رکتوس خارجي

رکتوس فوقانى

رکتوس تحتاني
رکتوس داخلی

فوقاني مایل
تحتانی مایل

تنها زمانی که این ۶ عضله درست عمل کنند کودک شما قادر به درک تصاویردقيقي از اشیا خواهد بود.اساس ياد گيري سريع ، حركت چشمان است. براي تمرين سر ثابت است و تنها چشم ها حركت مي كند.مي توانيد هر روز هر كارت را ۱۰ ثانيه با كودك كار كنيد و براي كودكان زير سه سال از اشياء واقعي مثل عروسك براي دنبال كردن حركات چشم استفاده كنيد.

نحوه انجام تمرین

– چشمان خود را به بالا و پایین حرکت دهيد
– چشمان خود را به چپ و راست حرکت دهيد
– چشمان خود را مورب حرکت دهيد

مي توانيد از خطوط ترسيمي در زير استفاده كنيد.

۱۲- كارتهاي تحريك بصري

فلش کارت های تحریکات مغزیِ نوزاد مناسب برای نوزادان زیر يكسال می باشد. اين كارتها به  نوازاد نوپا كمك مي كند تا برروي ديدن اجسام تمركز كند و باعث تقويت حس بينايي او مي گردد. این سری از فلش کارت ها را مي توانيد از اين لينك دانلود كرده و بروي كاغذ پرينت بگيريد.سپس از وسط تا كرده و بهم بچسبانيد.لازم است روزانه تعدادی از این فلش کارت ها را از فاصله ی ۳۰ الی ۵۰ سانتی متری به مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه به نوزادتان نمایش دهید. این کار جهت تحریکات مغزیِ نوزادتان انجام می پذیرد

۱۳- تلقين

اين روش مي تواند موثر باشد اما نكات مهم آن اين است كه اولا زمان خواب عميق چه موقع مي باشد و چگونه مي توان آنرا تشخيص داد و ثانيا اين تلقينات اثر موقت دارد . اگر به خاطر بياوريد زماني محصولاتي در بازار ارائه شد به نام انگليسي در خواب و روش عملكرد آن مشابه همين روش ۵ دقيقه تلقين بود. اما با استقبالي كه شد نتيجه رضايت مند نبود.

در پایان فعال كردن نيمكره راست مغز محدوديت سني ندارد و شما مي توانيد در هر سني اين فعاليت ها را انجام دهيد. اين نوع آموزش ها خاص نمي باشد، فقط  بازي ها و تمريناتي است كه مغز را درگير خود مي كند و باعث فعال شدن آن مي گردد.عناويني مثل نابغه شدن و آموزش خواندن و محاسبات … شما را به اشتباه  نياندازد. با كودك خود بازي كنيد و از بازي کردن با او لذت ببريد. به اميد داشتن كودكاني شاد و با هوش …

خلاصه مقاله :

آموزش نیمکره راست مغز به کودکان:

  • هدف: تقویت حافظه، خلاقیت، یادگیری و حل مسئله
  • روش‌ها: تجسم، فلش کارت، حافظه ارتباط‌دهنده
  • مزایا: تقویت مهارت‌های مختلف
  • معایب: شواهد علمی محدود، هزینه بالا
  • نکته: آموزش باید به صورت بازی و متناسب با سن کودک باشد.

ارتباط با وبلاگرام

بدون نظر

ارسال یک نظر


6 × = سی